Filmanmeldelse: Dawn of the Planet of the Apes

• 13.08.2014 kl.17:03 i Anmeldelser
  • Ingen kommentarer

Action, drama, sci-fi, 2014, 130 min, regissert av Matt Reeves.

Oppfølgeren til den overraskende bra Rise of the Planet of the Apes fra 2011. I den første filmen følger vi apen Caeser, født i et forskningslaboratorium, og oppvokst hjemme hos en forsker. Han blir gitt et stoff som gjør han super- intelligent, og han blir etterhvert lederen av et ape- opprør.

I oppfølgeren Dawn of the Planet of the Apes, regissert av Matt Reeves, er handlingen satt til et par år etter første filmen. Apene lever for seg selv i skogen utenfor San Francisco, og menneskene som har overlevd det livsfarlige viruset som ble utviklet i den første filmen, lever i byen. De har klart å opprettholde en viss fred med hverandre, men denne freden tar slutt i det begge parter blir ført mot en krig som vil bestemme hvem som blir stående som verdens dominerende art.

Jeg hadde hørt mye bra om denne filmen, men jeg ble fremdeles blåst helt ut av stolen over hvor imponerende denne filmen var. Matt Reeves gjorde en fantastisk jobb med denne filmen. Filmen ser helt fantastisk ut, bildene er krystallklare, og kameraføringen er kjempebra. CGI'en i denne filmen er skikkelig imponerende. Pelsen, svetten og ansiktsuttrykkene til apene, alt fremstår så naturlig og virkelig. Andy Serkis er utrolig bra i rollen som Caeser, han er kongen av motion capture roller. Rollen hans som Gollum i LOTR triologien er et klart bevis på dette. Gary Oldman og Jason Clarke gjør også en veldig bra jobb i denne filmen. Filmens lydeffekter og musikk er også veldig bra.

Det er en følelsesmessig kjerne gjennom filmen, som får deg til å bry deg om karakterene og det som skjer med dem, og til tider blir det faktisk ganske rørende. Dette uten at du føles presset til å bli rørt, slik jeg ofte opplever i store Hollywood filmer, der det hele blir falskt og stresset frem. At de klarer å unngå dette er et stort pluss! Men dette er ingen sippefilm, det er action i bøttevis. Men i motsetning til andre store Hollywood blockbustere som går på kino for tiden, blir det gjort på rett måte! Actionscenene er ikke stappfulle med shaky-cam, slow motion og klisjefulle dialoger. Hver scene føles nødvendig, og hver scene er filmet og klippet på en flott måte. Om du ser filmen, legg spesielt merke til kameraføringen i en scene på toppen av en tank.

Denne filmen er på alle måter bedre enn den første. Jeg anbefaler alle å ta seg en tur på kino å se denne filmen. Men for all del, se Rise of the Planet of the Apes først, handlingen i første filmen er viktig for å forstå Dawn of the Planet of the Apes.

I min mening, beste filmen jeg har sett på kino i sommer! Se den på kino, og ta med masse popcorn. En mer underholdende og bra laget film skal du se langt etter denne sommeren. Enda en oppfølger er annonsert, så det er bare å glede seg!

Terningkast: 5 (sterk)

#dawnoftheplanetoftheapes #film #hollywood #kino #filmblogg #filmtips #andyserkis #filmanmeldelse