Filmanmeldelse: Boyhood

• 26.08.2014 kl.20:51 i Anmeldelser
  • 2 kommentarer

Regi: Richard Linklater. Sjanger: Drama. Skuespillere: Ellar Coltrane, Patricia Arquette og Ethan Hawke, Lorelei Linklater. Spilletid: 165 min

I denne filmen følger vi en familie, med gutten Mason i fokus, gjennom tolv år av deres liv og hverdag. Det spesielle med denne filmen er de har brukt tolv år på å spille den inn, med de samme skuespillerne fra begynnelse til slutt, så vi får faktisk se hvordan de skuespillerne gradvis blir eldre og eldre, utvikler seg som personer, og finner sin plass i verden.

Vi følger Mason, spilt av Ellar Coltrane, fra han er seks til atten år. Allerede i løpet av de første scenene får vi inntrykk av at Mason er et intellektuelt barn, som prøver å finne sin plass i verden, og dette er et tema som går igjen gjennom hele filmen.

Vi har alle vært barn, vi har alle vokst opp, og jeg tror at alle vil kjenne seg igjen i store deler av det som skjer i Masons liv gjennom disse tolv årene. Filmen fokuserer ikke bare på de store hendelsene, men også på små ting som å sykle rundt med venner, og utforske nye steder. For flere vil nok det å se denne filmen være som å oppleve deres barndom igjen. Filmen bringer opp minner om vår egen barndom som vi kanskje ikke husket fra før.

Å se den samme skuespilleren vokse opp fra en gutt til en mann gjennom en og samme film er ikke noe annet enn utrolig. Det faktumet at vi følger de samme personene gjennom en så lang tidsperiode med så mange opplevelser skaper et sterkt følelsesmessig bånd mellom oss og karakterene. Vi bryr oss om personene i filmen, og det som skjer blir aldri kjedelig fordi vi kjenner oss igjen i det, vi har vært i samme situasjonen selv. Det er en veldig bra kjemi mellom skuespillerne i denne filmen, noe som er naturlig nok ettersom filmen ble innspilt gjennom tolv år, og skuespillerne har vokst opp med hverandre, og kjent hverandre store deler av livet.

Filmen varer lenge, men den føles aldri lang. Bildene i filmen er flotte, og bærer lite preg av å blitt filmet gjennom hele tolv år. Jeg vokste selv opp i perioden filmen er satt til, og musikken er derfor noe av det jeg la ekstra godt merke til under filmen. Sanger som jeg selv har vokst opp med dukket opp i filmen. Musikken passet bra sammen med handlingen, og kombinasjonen av musikk og bilde føltes alltid naturlig. Spesielt den siste sangen i filmen passet utrolig bra sammen med de siste scenene, og utgjorde en verdig avslutning på en flott film.

Boyhood er den mest realistiske fiksjonsfilmen jeg har sett. Den representerer ekte liv på en måte ingen film jeg har sett har gjort før. Det er en film helt utenom det vanlige. En film som presterer å gjøre det ordinære til noe ekstraordinært. Jeg spår en stor prisvinner-favoritt i denne filmen, både når det gjelder regi, manus og skuespillerprestasjoner!

Filmen går for tiden på kino, og jeg anbefaler absolutt alle og dra på kino for å se Boyhood.

Terningkast 6!

Så, har dere tenkt å se filmen? Det er kanskje noen som allerede har sett den.. Hva syns dere?