Filmanmeldelse: Boyhood

• 26.08.2014 kl.20:51 i Anmeldelser
  • 2 kommentarer

Regi: Richard Linklater. Sjanger: Drama.Skuespillere: Ellar Coltrane, Patricia Arquette og Ethan Hawke, Lorelei Linklater.Spilletid: 165 min

I denne filmen flger vi en familie, med gutten Mason i fokus, gjennom tolv r av deres liv og hverdag. Det spesielle med denne filmen er de har brukt tolv r p spille den inn, med de samme skuespillerne fra begynnelse til slutt, s vi fr faktisk se hvordan de skuespillerne gradvis blir eldre og eldre, utvikler seg som personer, og finner sin plass i verden.

Vi flger Mason, spilt av Ellar Coltrane, fra han er seks til atten r. Allerede i lpet av de frste scenene fr vi inntrykk av at Mason er et intellektuelt barn, som prver finne sin plass i verden, og dette er et tema som gr igjen gjennom hele filmen.

Vi har alle vrt barn, vi har alle vokst opp, og jeg tror at alle vil kjenne seg igjen i store deler av det som skjer i Masons liv gjennom disse tolv rene. Filmen fokuserer ikke bare p de store hendelsene, men ogs p sm ting som sykle rundt med venner, og utforske nye steder. For flere vil nok det se denne filmen vre som oppleve deres barndom igjen. Filmen bringer opp minner om vr egen barndom som vi kanskje ikke husket fra fr.

se den samme skuespilleren vokse opp fra en gutt til en mann gjennom en og samme film er ikke noe annet enn utrolig. Det faktumet at vi flger de samme personene gjennom en s lang tidsperiode med s mange opplevelser skaper et sterkt flelsesmessig bnd mellom oss og karakterene. Vi bryr oss om personene i filmen, og det som skjer blir aldri kjedelig fordi vi kjenner oss igjen i det, vi har vrt i samme situasjonen selv. Det er en veldig bra kjemi mellom skuespillerne i denne filmen, noe som er naturlig nok ettersom filmen ble innspilt gjennom tolv r, og skuespillerne har vokst opp med hverandre, og kjent hverandre store deler av livet.

Filmen varer lenge, men den fles aldri lang.Bildene i filmen er flotte, og brer lite preg av blitt filmet gjennom hele tolv r. Jeg vokste selv opp i perioden filmen er satt til, og musikken er derfor noe av det jeg la ekstra godt merke til under filmen. Sanger som jeg selv har vokst opp med dukket opp i filmen. Musikken passet bra sammen med handlingen, og kombinasjonen av musikk og bilde fltes alltid naturlig. Spesielt den siste sangen i filmen passet utrolig bra sammen med de siste scenene, og utgjorde en verdig avslutning p en flott film.

Boyhood er den mest realistiske fiksjonsfilmen jeg har sett. Den representerer ekte liv p en mte ingen film jeg har sett har gjort fr. Det er en film helt utenom det vanlige. En film som presterer gjre det ordinre til noe ekstraordinrt. Jeg spr en stor prisvinner-favoritt i denne filmen, bde nr det gjelder regi, manus og skuespillerprestasjoner!

Filmen gr for tiden p kino, og jeg anbefaler absolutt alle og dra p kino for se Boyhood.

Terningkast 6!

S, har dere tenkt se filmen? Det er kanskje noen som allerede har sett den.. Hva syns dere?