Filmanmeldelse:Frank Miller's Sin City: A Dame to Kill For

• 10.09.2014 kl.14:26 i Anmeldelser
  • 4 kommentarer

I går kom jeg meg endelig på kino for å se Sin City: A Dame to Kill For. Filmen hadde premiere på fredag som var, og jeg ble ganske overrasket over hvor lite folk det var i kinosalen.

Filmen har fått veldig blandet kritikk fra anmeldere her i landet. VG gav den terningkast 2, og Filmpolitiet gav den terningkast 5. Etter å ha sett filmen må jeg si meg mye mer enig med Filmpolitiets anmeldelse. Dessverre er det nok flere som har fått med seg anmeldelsen fra VG, og ikke vet jeg om dette kan være en grunn til at filmen har fått et relativt lavt besøkstall. Filmen er nok uansett ikke den type film den typiske norske kinogåer strømmer til kinoene for.

Filmen er oppfølgeren til Sin City fra 2005, basert på Frank Millers neo-noir tegneserier. Jeg likte Sin City, og jeg likte Sin City: A Dame to Kill For. Begge filmene bærer preg av Frank Millers tegneserier med bruk av svart/hvitt avløst av en sterk farge, som for eksempel blodrødt. Og mye blod er det! Dette er tegneserievold til tusen. Filmstilen er veldig lik forrige films, om ikke helt lik, og denne gangen virker det rett og slett ikke like imponerende. Oppfølgeren kommer 9 år etterpå, og vi forventet kanskje mer?

Man møter flere av forrige films karakterer, men nye karakterer og historier skapes også. Jeg syntes at filmen fungerte best med disse nye karakterene, og det kunne vært mindre fokus på de gamle karakterene, og mer på de nye. Eva Green er en av de skuespillerne som dukker opp som en ny karakter, og hun gjør en kjempejobb i rollen som en forførende femme fatale med full kontroll over hver mann hun kommer over.

Filmen vises også i 3D, og selv om jeg har hørt mye bra om dette, så jeg den i 2D. A Dame to Kill For har litt svakere historier, og er rett og slett ikke like bra som den første Sin City, men den er fremdeles underholdende og vellaget. Jeg koste meg med denne filmen, og anbefaler aller som er interessert i filmer basert på tegneserier, og som har sett Sin City å se denne filmen.

Terningkast: en sterk 4

#film #blogg #filmblogg #sincityadametokillfor #frankmiller #evagreen #joshbrolin #mickeyrourke #filmanmeldelse #terningkast4