Filmanmeldelse: Whiplash

• 17.01.2015 kl.14:36 i Anmeldelser
  • 5 kommentarer

Whiplash

Sjanger: Drama, musikk

Regi:Damien Chazelle

Med: Miles Teller, J.K Simmon

Har du noen gang hatt en drm om vre den beste i noe? Den beste i klassen, den beste gitarspilleren, den beste fotballspilleren? Kanskje har du n gitt opp denne drmmen, og ftt en mer realistisk "drm" om penger, stabilitet, familie og venner. I denne filmen flger vi Andrew som studerer ved musikkonservatoriet i Manhattan. Han nsker vre den beste i trommer. Men suksess kommer ikke uten ving. Og Andrew ver, han ver til hendene blr. Hans lremester, Fletcher, er en lrer som presser studentene sine til det ekstreme for f dem til yte det aller beste, ofte i form av fornrminger, fysisk kontakt, og kraftig undertrykking. Whiplash er en film om det presse deg selv for oppn dine ml, og aldri sl deg selv til ro med at "det er godt nok", for det kan alltid bli enda bedre.

Whiplash er nominert til fem Academy Awards; beste lydmiksing, beste manus, beste klipping, beste mannlige birolle og beste film. Musikken i filmen er veldig bra og passer perfekt inn i filmen. Jazz er ikke for alle, men til og med jeg, som ikke er spesielt glad i jazz, ble helt fanget inn i denne filmen, og fikk lyst dra p en jazzkonsert etterp. Det er en film som appellerer til alle, selv om man ikke driver med musikk. Alle har en hobby, interesse eller en karriere der man strever etter suksess. Alle kan kjenne seg igjen i det nsket om vre best i noe, og i denne filmen tar de det til det ekstreme.

Miles Teller gjr en veldig bra jobb i hovedrollen som Andrew, og han er en av de virkelig gode unge skuespillerne i Hollywood for tiden. J.K Simmons vant en Golden Globe for rollen sin som dirigenten Fletcher, og er n nominert til en Oscar. Han er formidabel i denne filmen, han er laget for denne rollen! N vet jeg hvem min favoritt til vinne Oscar for beste mannlige biroller er, og jeg er ganske sikker p at han vinner. Klippingen i filmen er veldig bra, og Tom Cross har ftt en velfortjent Oscar nominasjon for dette.

Dette er en av de sjeldne filmene der man sitter anspent gjennom hele filmen, og nr filmen er over er man sliten, bde fysisk og psykisk. Det er f filmer jeg fr den reaksjonen av, men nr jeg frst fr den, vet jeg at dette har vrt en bra film! En film som har gjort inntrykk p meg, der jeg aldri mistet fokus eller interesse. Sist jeg fikk en slik reaksjon av en film var nr jeg s Gone Girl.

Man trenger ikke vre glad i trommer eller jazzmusikk for se denne filmen. Du m bare vre glad i god film. For dette er god film, en veldig god film. En av de beste jeg har sett p lenge.

Whiplash gr p kino n, og jeg anbefaler alle se denne filmen.

Terningkast 6