Filmanmeldelse: Whiplash

• 17.01.2015 kl.14:36 i Anmeldelser
  • 5 kommentarer

Whiplash

Sjanger: Drama, musikk

Regi:Damien Chazelle

Med: Miles Teller, J.K Simmon

Har du noen gang hatt en drøm om å være den beste i noe? Den beste i klassen, den beste gitarspilleren, den beste fotballspilleren? Kanskje har du nå gitt opp denne drømmen, og fått en mer realistisk "drøm" om penger, stabilitet, familie og venner. I denne filmen følger vi Andrew som studerer ved musikkonservatoriet i Manhattan. Han ønsker å være den beste i trommer. Men suksess kommer ikke uten øving. Og Andrew øver, han øver til hendene blør. Hans læremester, Fletcher, er en lærer som presser studentene sine til det ekstreme for å få dem til å yte det aller beste, ofte i form av fornærminger, fysisk kontakt, og kraftig undertrykking. Whiplash er en film om det å presse deg selv for å oppnå dine mål, og aldri slå deg selv til ro med at "det er godt nok", for det kan alltid bli enda bedre.

Whiplash er nominert til fem Academy Awards; beste lydmiksing, beste manus, beste klipping, beste mannlige birolle og beste film. Musikken i filmen er veldig bra og passer perfekt inn i filmen. Jazz er ikke for alle, men til og med jeg, som ikke er spesielt glad i jazz, ble helt fanget inn i denne filmen, og fikk lyst å dra på en jazzkonsert etterpå. Det er en film som appellerer til alle, selv om man ikke driver med musikk. Alle har en hobby, interesse eller en karriere der man strever etter suksess. Alle kan kjenne seg igjen i det ønsket om å være best i noe, og i denne filmen tar de det til det ekstreme.

Miles Teller gjør en veldig bra jobb i hovedrollen som Andrew, og han er en av de virkelig gode unge skuespillerne i Hollywood for tiden. J.K Simmons vant en Golden Globe for rollen sin som dirigenten Fletcher, og er nå nominert til en Oscar. Han er formidabel i denne filmen, han er laget for denne rollen! Nå vet jeg hvem min favoritt til å vinne Oscar for beste mannlige biroller er, og jeg er ganske sikker på at han vinner. Klippingen i filmen er veldig bra, og Tom Cross har fått en velfortjent Oscar nominasjon for dette.

Dette er en av de sjeldne filmene der man sitter anspent gjennom hele filmen, og når filmen er over er man sliten, både fysisk og psykisk. Det er få filmer jeg får den reaksjonen av, men når jeg først får den, vet jeg at dette har vært en bra film! En film som har gjort inntrykk på meg, der jeg aldri mistet fokus eller interesse. Sist jeg fikk en slik reaksjon av en film var når jeg så Gone Girl.

Man trenger ikke å være glad i trommer eller jazzmusikk for å se denne filmen. Du må bare være glad i god film. For dette er god film, en veldig god film. En av de beste jeg har sett på lenge.

Whiplash går på kino nå, og jeg anbefaler alle å se denne filmen.

Terningkast 6