Filmanmeldelse: Nightcrawler

• 01.02.2015 kl.14:38 i Anmeldelser
  • 4 kommentarer

Nightcrawler

Regi: Dan Gilroy

Med: Jake Gyllenhaal, Rene Russo, Bill Paxton

Nightcrawler er en film om en sosiopat som er villig til g langt for f det perfekte videopptaket. Jake Gyllehaal spiller Louis Bloom, en vennels mann uten empati og med f sosiale antenner, som driver med "nightcrawling". P natten er han p leting etter materiale han kan filme og selge videre til nyhetskanaler. Vi blir vitne til etterdnningen til bilulykker, mord og innbrudd, hvordan Louis gjr alt for f et nyhetsverdig filmklipp av hendelsen, og hvordan han i lpet av filmen blir mer og mer manipulerende og umoralsk i jakten p "det perfekte opptaket".

Gyllehaal gjr en strlende jobb i rollen som Louis Bloom, i en s stor grad at vi ikke lenger ser Jake Gyllenhaal p skjermen, vi ser Louis Bloom. Dette er kanskje hans beste rolle i en film hittil. At Jake Gyllenhaal ikke fikk en Oscar nominasjon for denne rollen er ikke noe annet enn sjokkerende, og den strste feilen The Academy har gjort p mange r.

Han var fantastisk i denne filmen, og spiller en type rolle vi ikke har sett i s hy kvalitet siden Robert DeNiro i Taxi Driver, Christian Bale i American Psycho og Anthony Hopkins i Silence of the Lambs. En sosiopat/psykopat er ikke en lett rolle spille, men Gyllehaal overbeviser i rollen som Louis Bloom. Rene Russo gjr ogs en god jobb i rollen som Nina, nattredaktren for tv kanalen Louis selger opptakene sine til.

Nightcrawler har et veldig bra manus, og fikk en velfortjent Oscar nominasjon for dette. Historien er spennende, dialogen er god, og filmen blir aldri kjedelig, men heller mer og mer spennende, der filmens siste 20 minutter er s nervepirrende og intense, at man sitter s langt ut p kanten av stolen at man nesten faller av! Filmen ser utrolig bra ut, og Los Angeles' natteliv har nok ikke sett s bra ut siden Drive fra 2012. Nightcrawler var en veldig bra film, med en fantastisk Jake Gyllehaal, og jeg anbefaler alle som er glad i en god thriller se denne filmen.

Nightcrawler gr p kino n, se den!

Terningkast: 5 (sterk)

Har du sett Nightcrawler? Har du tenkt se den?