Filmanmeldelse: American Sniper

• 23.01.2015 kl.17:00 i Anmeldelser
  • 6 kommentarer

American Sniper

Regi: Clint Eastwood

Med: Bradley Cooper, Sienna Miller

KINOAKTUELL

American Sniper handler om Navy SEAL skarpskytter Chris Kyle, historien om hvordan han ble en legende, og hans arbeid med å beholde familien han forlatte gang på gang, for å reise i en krig han ikke klarte å gi slipp på.

Jeg har lenge likt Clint Eastwoods filmer, så jeg gledet meg til denne filmen. Jeg skal med en gang innrømme at jeg ble litt skuffet. Filmen er nominert til hele seks Academy Awards, blant annet for beste film. American Sniper var en god film, men langt fra en "årets beste film" film. Når Gone Girl ikke blir nominert til beste film, men denne blir det, da blir jeg overrasket, og for å være helt ærlig, litt provosert. Regien i filmen er veldig bra, og det er merkelig at Clint Eastwood ikke fikk en nominasjon for jobben som regissør i filmen. Det hadde faktisk vært en fortjent nominasjon.

Filmen har en flink Bradley Cooper i hovedrollen (som har fått en Oscar nominasjon for rollen sin, surprise, surprise). Han har nå blitt nominert til beste mannlige skuespiller tre år på rad, det er litt av en prestasjon! Skuespillerprestasjonen hans i American Sniper har jeg ingenting å si på, han er skikkelig flink i denne filmen, det er andre ting med American Sniper som plager meg. Blant annet dialogen. Greit nok at filmen handler om krig, og det amerikanske militæret, selvfølgelig forventer man litt klisjefulle "soldater i krig", patriotiske dialoger, men filmen er dessverre proppfull av nettopp det. At filmen fikk en Oscarnominasjon for beste manus er veldig beklagelig, ettersom denne filmens dialog er alt annet enn original, dette er noe vi har hørt mange ganger før.

I min mening har American Sniper et så stort fokus på hovedrollen, at andre viktige faktorer i filmen forsvinner, og man får ikke en like stor følelsesmessig tilknytning til filmen som filmskaperen kanskje skulle ønske. Filmens fokus på hovedrollen ødelegger for de mindre, men fremdeles viktige rollene. Sienna Miller gjør en veldig bra jobb i rollen som Chris Kyles' kone, men dessverre føles hennes rolle veldig overfladisk ut, og vi får aldri sjansen til å virkelig "bli kjent med" henne som en karakter, og som en viktig rolle i hovedkarakterens liv.

De aller fleste amerikanere kjenner til historien om virkelighetens Chris Kyle, den amerikanske helten American Sniper er basert på, og de fleste amerikanere vil derfor se filmen med visshet om hva som kommer til å skje i slutten. Jeg vil tro at de fleste av de som drar på kino her i Norge og ser filmen, ikke har like stor kunnskap om Chris Kyle, og filmen avslutning kan derfor føles veldig hastet og antiklimatisk, det gjorde den i hvert fall for min del. Det er en sterk historie, og filmens avslutning kunne hatt en enda sterkere effekt på tilskueren om filmskaperen hadde tatt seg bedre tid til å avslutte historien.

Nå høres det kanskje ut som om jeg virkelig mislikte denne filmen, noe jeg vil understreke at jeg ikke gjorde. Filmen var spennende nok, med flinke skuespillere, og god regi. Problemet mitt er bare at jeg syns ikke filmen fortjener så mye anerkjennelse som den har fått. Den var en helt grei film, men som jeg skrev tidligere, den er ingen "årets beste film" film.

Om du likte filmer som Enemy at the Gates, The Hurt Locker og Lone Survivor, kommer du helt sikker til å like American Sniper. Og om du liker filmer av Clint Eastwood, er American Sniper en film du bør se. Jeg er stor fan av Clint Eastwoods filmer, men denne filmen kommer ikke til å havne i min toppliste over Clintwood sine filmer.

American Sniper har kinopremiere over hele landet i kveld.

Terningkast: tre (sterk)

Har du tenkt å se American Sniper? Hva er din favorittfilm av Clint Eastwood?