Filmanmeldelse: American Sniper

• 23.01.2015 kl.17:00 i Anmeldelser
  • 6 kommentarer

American Sniper

Regi: Clint Eastwood

Med: Bradley Cooper, Sienna Miller

KINOAKTUELL

American Sniper handler om Navy SEAL skarpskytter Chris Kyle, historien om hvordan han ble en legende, og hans arbeid med beholde familien han forlatte gang p gang, for reise i en krig han ikke klarte gi slipp p.

Jeg har lenge likt Clint Eastwoods filmer, s jeg gledet meg til denne filmen. Jeg skal med en gang innrmme at jeg ble litt skuffet. Filmen er nominert til hele seks Academy Awards, blant annet for beste film. American Sniper var en god film, men langt fra en "rets beste film" film. Nr Gone Girl ikke blir nominert til beste film, men denne blir det, da blir jeg overrasket, og for vre helt rlig, litt provosert. Regien i filmen er veldig bra, og det er merkelig at Clint Eastwood ikke fikk en nominasjon for jobben som regissr i filmen. Det hadde faktisk vrt en fortjent nominasjon.

Filmen har en flink Bradley Cooper i hovedrollen (som har ftt en Oscar nominasjon for rollen sin, surprise, surprise). Han har n blitt nominert til beste mannlige skuespiller tre r p rad, det er litt av en prestasjon! Skuespillerprestasjonen hans i American Sniper har jeg ingenting si p, han er skikkelig flink i denne filmen, det er andre ting med American Sniper som plager meg. Blant annet dialogen. Greit nok at filmen handler om krig, og det amerikanske militret, selvflgelig forventer man litt klisjefulle "soldater i krig", patriotiske dialoger, men filmen er dessverre proppfull av nettopp det. At filmen fikk en Oscarnominasjon for beste manus er veldig beklagelig, ettersom denne filmens dialog er alt annet enn original, dette er noe vi har hrt mange ganger fr.

I min mening har American Sniper et s stort fokus p hovedrollen, at andre viktige faktorer i filmen forsvinner, og man fr ikke en like stor flelsesmessig tilknytning til filmen som filmskaperen kanskje skulle nske. Filmens fokus p hovedrollen delegger for de mindre, men fremdeles viktige rollene. Sienna Miller gjr en veldig bra jobb i rollen som Chris Kyles' kone, men dessverre fles hennes rolle veldig overfladisk ut, og vi fr aldri sjansen til virkelig "bli kjent med" henne som en karakter, og som en viktig rolle i hovedkarakterens liv.

De aller fleste amerikanere kjenner til historien om virkelighetens Chris Kyle, den amerikanske helten American Sniper er basert p, og de fleste amerikanere vil derfor se filmen med visshet om hva som kommer til skje i slutten. Jeg vil tro at de fleste av de som drar p kino her i Norge og ser filmen, ikke har like stor kunnskap om Chris Kyle, og filmen avslutning kan derfor fles veldig hastet og antiklimatisk, det gjorde den i hvert fall for min del. Det er en sterk historie, og filmens avslutning kunne hatt en enda sterkere effekt p tilskueren om filmskaperen hadde tatt seg bedre tid til avslutte historien.

N hres det kanskje ut som om jeg virkelig mislikte denne filmen, noe jeg vil understreke at jeg ikke gjorde. Filmen var spennende nok, med flinke skuespillere, og god regi. Problemet mitt er bare at jeg syns ikke filmen fortjener s mye anerkjennelse som den har ftt. Den var en helt grei film, men som jeg skrev tidligere, den er ingen "rets beste film" film.

Om du likte filmer som Enemy at the Gates, The Hurt Locker og Lone Survivor, kommer du helt sikker til like American Sniper. Og om du liker filmer av Clint Eastwood, er American Sniper en film du br se. Jeg er stor fan av Clint Eastwoods filmer, men denne filmen kommer ikke til havne i min toppliste over Clintwood sine filmer.

American Sniper har kinopremiere over hele landet i kveld.

Terningkast: tre (sterk)

Har du tenkt se American Sniper? Hva er din favorittfilm av Clint Eastwood?