Filmanmeldelse: Wild

• 05.03.2015 kl.10:50 i Anmeldelser
  • 2 kommentarer

Wild (2014)

Regi: Jean-Marc Vallée

Med: Reese Witherspoon, Laura Dern, Thomas Sadoski

Kinopremiere: i morgen

Jeg var så heldig at jeg fikk sett denne filmen på Kosmorama, filmfestivalen i Trondheim, der jeg jobber som frivillig denne uken. Det var en av de få "mainstream Hollywoodfilmene" de viste på festivalen, og jeg angrer absolutt ikke på at jeg så den.

Wild handler om Cheryl, en kvinne som tar fatt på en over 420 mils tur langs The Pacific Crest Trail, som går fra Mexicogrensen til Canada. Filmen er basert på boka Wild: From Lost to Found on the Facific Crest Trail, skrevet av den virkelige Cheryl Strayed, og regissert av Jean-Marc Vallée, som tidligere har regissert Dallas Buyers Club. Wild bærer preg av å ha en god historie og god regi.

Det er fullt mulig å trekke likheter mellom Into the Wild fra 2007 og Wild; begge er filmer om mennesker som drar ut i naturen på flukt fra sitt virkelige liv, og, som Into the Wild, er også Wild er veldig bra film med nydelig natur og flotte skuespillerprestasjoner. Reese Witherspoon imponerer kraftig i rollen som Cheryl, en tidligere heroinavhengig som sliter med å takle tapet av sin mor, som blir veldig bra spilt av Laura Dern. Begge to ble Academy Award nominerte for rollene sine i denne filmen. Jeg vil gå som langt som å si at dette er det beste rolleprestasjonen jeg har sett av Reese Witherspoon til nå. Jeg gleder meg veldig til å se hvilke prosjekter hun velger i fremtiden, og håper å se henne i flere seriøse og sterke roller slik som denne.

Cheryl har lite erfaring og kunnskap om turgåing, og i løpet av filmen treffer hun flere som hjelper henne på vei, og som utfordrer henne. Witherspoon's karakter utvikler seg til å bli en veldig sterk og modig kvinne som vi ser opp til og beundrer, til tross for hennes forhistorie. Wild er en inspirerende og veldig god film, med en veldig imponerende og inspirerende historie. Etter å ha sett denne filmen fikk jeg veldig lyst å lese boka. Jeg anbefaler Wild på det sterkeste, og tror de alle fleste vil like denne filmen.

Wild har premiere på kinoer over hele landet i morgen.

Terningkast: 5

Skal du se Wild?