Filmanmeldelse: Wild

• 05.03.2015 kl.10:50 i Anmeldelser
  • 2 kommentarer

Wild (2014)

Regi: Jean-Marc Valle

Med: Reese Witherspoon, Laura Dern, Thomas Sadoski

Kinopremiere: i morgen

Jeg var s heldig at jeg fikk sett denne filmen p Kosmorama, filmfestivalen i Trondheim, der jeg jobber som frivillig denne uken. Det var en av de f "mainstream Hollywoodfilmene" de viste p festivalen, og jeg angrer absolutt ikke p at jeg s den.

Wild handler om Cheryl, en kvinne som tar fatt p en over 420 mils tur langs The Pacific Crest Trail, som gr fra Mexicogrensen til Canada. Filmen er basert p boka Wild: From Lost to Found on the Facific Crest Trail, skrevet av den virkelige Cheryl Strayed, og regissert av Jean-Marc Valle, som tidligere har regissert Dallas Buyers Club. Wild brer preg av ha en god historie og god regi.

Det er fullt mulig trekke likheter mellom Into the Wild fra 2007 og Wild; begge er filmer om mennesker som drar ut i naturen p flukt fra sitt virkelige liv, og, som Into the Wild, er ogs Wild er veldig bra film med nydelig natur og flotte skuespillerprestasjoner. Reese Witherspoon imponerer kraftig i rollen som Cheryl, en tidligere heroinavhengig som sliter med takle tapet av sin mor, som blir veldig bra spilt av Laura Dern. Begge to ble Academy Award nominerte for rollene sine i denne filmen. Jeg vil g som langt som si at dette er det beste rolleprestasjonen jeg har sett av Reese Witherspoon til n. Jeg gleder meg veldig til se hvilke prosjekter hun velger i fremtiden, og hper se henne i flere serise og sterke roller slik som denne.

Cheryl har lite erfaring og kunnskap om turging, og i lpet av filmen treffer hun flere som hjelper henne p vei, og som utfordrer henne. Witherspoon's karakter utvikler seg til bli en veldig sterk og modig kvinne som vi ser opp til og beundrer, til tross for hennes forhistorie. Wild er en inspirerende og veldig god film, med en veldig imponerende og inspirerende historie. Etter ha sett denne filmen fikk jeg veldig lyst lese boka. Jeg anbefaler Wild p det sterkeste, og tror de alle fleste vil like denne filmen.

Wild har premiere p kinoer over hele landet i morgen.

Terningkast: 5

Skal du se Wild?