Filmanmeldelse: Selma

• 20.03.2015 kl.11:27 i Anmeldelser
  • 3 kommentarer

Selma (2014)

Regi: Ava DuVernay

Med: David Oyelowo, Carmen Ejogo, Tim Roth, Oprah Winfrey

KINOAKTUELL

Selma hadde premiere tidlig i januar i USA, og nå er endelig filmen kommet til Norge. Det var på tide! Selma handler om borgerrettighetsforkjemperen Martin Luther King Jr. sin kampanje for å sikre de svartes rettighet til stemmerett gjennom en marsj fra Selma til Montgomery, Alabama i 1965.

Selma ble nominert til beste film under årets Academy Awards. I tillegg fikk den en nominasjon for beste sang (Glory av Common og John Legend), en kategori den velfortjent vant. En veldig god, mektig og følelsesladet sang som passet perfekt til denne filmen. Det som irriterer meg er at Ava DuVerney ikke fikk en reginominasjon for denne filmen. Kun fire kvinner har noen gang blitt nominert for beste regi i løpet av Academy Awards historie, så det er ikke overraskende at DuVernay ble oversett, men det er frustrerende. Hun gjorde en fantastisk jobb med denne filmen.

David Oyelowo overbeviser i rollen som Dr. Martin Luther King Jr., og han hadde fortjent en Academy Award nominasjon for rollen sin. Han mestrer rollen som den sterke borgerrettighetsforkjemperen King, og som den til tider usikre, og private ektemannen og faren King. En utrolig flink skuespiller, som jeg gleder meg til å se mer av fremover (han er blant annet å se i A Most Violent Year, som har norgespremiere 10 april).

Filmer som Selma er utrolig viktige, for de minner oss om en tid der mye var annerledes; urettferdige og forferdelige handlinger ble utført, og menneskeliv gikk tapt, kun på grunn av hudfarge. Og selv om vi kan se på Selma og tenke "er det virkelig kun 50 år siden?", så må vi minne oss selv på at dette er faktisk ikke over enda. Mange kjemper fremdeles en evig kamp om rettferdighet og likestilling over hele verden, enten det er på grunn av hudfarge, religion, eller seksuell orientering. Og Selma er en film som minner oss på dette. Selma er en god film, men mest av alt er det en viktig film. For oss som kun har lært om Martin Luther King Jr's kamp gjennom historiebøkene, er denne filmen som er helt nødvendig å se.

Selma er til tider en vond film å se. Det er en film som får meg til å knytte nevene i sinne, som får meg til å sitte med tårer i øynene, og som holder meg klistret til skjermen gjennom hele filmen. Det er en historisk film som forteller en sann historie, og det blir fortalt på en veldig god måte. Som i alle hollywoodfilmer basert på historiske hendelser, legger Selma opp til at vi skal bli emosjonelt preget av det som skjer, men det føles ikke tvunget, slik det ofte gjør i filmer som tar for seg lignende temaer. Jeg blir sint, jeg blir lei meg, jeg blir glad, men jeg setter ikke spørsmålstegn ved disse sterke reaksjonene, for det føles så naturlig.

Filmens handling foregår over en kort periode, og interessante punkter som King's familieliv og hans forhold til Malcolm X blir kun nevnt i forbifarten. Jeg skulle gjerne sett mer av dette, og det er den eneste kritikken jeg har mot Selma. Filmen er 128 minutter lang, en perfekt tid for en slik film, så om jeg hadde "fått det som jeg ville" hadde nok filmen blitt altfor lang uansett.

Selma har premiere på kinoer over hele landet i kveld, og jeg anbefaler deg å se denne filmen på det sterkeste. Selma er en film som kommer til å gjøre sterkt inntrykk, og du kommer ikke til å glemme den med det første.

Terningkast: 6

Skal du se Selma?

#film #filmanmeldelse #kino #filmtips #anbefaling