Filmanmeldelse: Selma

• 20.03.2015 kl.11:27 i Anmeldelser
  • 3 kommentarer

Selma (2014)

Regi: Ava DuVernay

Med: David Oyelowo, Carmen Ejogo, Tim Roth, Oprah Winfrey

KINOAKTUELL

Selma hadde premiere tidlig i januar i USA, og n er endelig filmen kommet til Norge. Det var p tide! Selma handler om borgerrettighetsforkjemperen Martin Luther King Jr. sin kampanje for sikre de svartes rettighet til stemmerett gjennom en marsj fra Selma til Montgomery, Alabama i 1965.

Selma ble nominert til beste film under rets Academy Awards. I tillegg fikk den en nominasjon for beste sang (Glory av Common og John Legend), en kategori den velfortjent vant. En veldig god, mektig og flelsesladet sang som passet perfekt til denne filmen. Det som irriterer meg er at Ava DuVerney ikke fikk en reginominasjon for denne filmen. Kun fire kvinner har noen gang blitt nominert for beste regi i lpet av Academy Awards historie, s det er ikke overraskende at DuVernay ble oversett, men det er frustrerende. Hun gjorde en fantastisk jobb med denne filmen.

David Oyelowo overbeviser i rollen som Dr. Martin Luther King Jr., og han hadde fortjent en Academy Award nominasjon for rollen sin. Han mestrer rollen som den sterke borgerrettighetsforkjemperen King, og som den til tider usikre, og private ektemannen og faren King. En utrolig flink skuespiller, som jeg gleder meg til se mer av fremover (han er blant annet se i A Most Violent Year, som har norgespremiere 10 april).

Filmer som Selma er utrolig viktige, for de minner oss om en tid der mye var annerledes; urettferdige og forferdelige handlinger ble utfrt, og menneskeliv gikk tapt, kun p grunn av hudfarge. Og selv om vi kan se p Selma og tenke "er det virkelig kun 50 r siden?", s m vi minne oss selv p at dette er faktisk ikke over enda. Mange kjemper fremdeles en evig kamp om rettferdighet og likestilling over hele verden, enten det er p grunn av hudfarge, religion, eller seksuell orientering. Og Selma er en film som minner oss p dette. Selma er en god film, men mest av alt er det en viktig film. For oss som kun har lrt om Martin Luther King Jr's kamp gjennom historiebkene, er denne filmen som er helt ndvendig se.

Selma er til tider en vond film se. Det er en film som fr meg til knytte nevene i sinne, som fr meg til sitte med trer i ynene, og som holder meg klistret til skjermen gjennom hele filmen. Det er en historisk film som forteller en sann historie, og det blir fortalt p en veldig god mte. Som i alle hollywoodfilmer basert p historiske hendelser, legger Selma opp til at vi skal bli emosjonelt preget av det som skjer, men det fles ikke tvunget, slik det ofte gjr i filmer som tar for seg lignende temaer. Jeg blir sint, jeg blir lei meg, jeg blir glad, men jeg setter ikke sprsmlstegn ved disse sterke reaksjonene, for det fles s naturlig.

Filmens handling foregr over en kort periode, og interessante punkter som King's familieliv og hans forhold til Malcolm X blir kun nevnt i forbifarten. Jeg skulle gjerne sett mer av dette, og det er den eneste kritikken jeg har mot Selma. Filmen er 128 minutter lang, en perfekt tid for en slik film, s om jeg hadde "ftt det som jeg ville" hadde nok filmen blitt altfor lang uansett.

Selma har premiere p kinoer over hele landet i kveld, og jeg anbefaler deg se denne filmen p det sterkeste. Selma er en film som kommer til gjre sterkt inntrykk, og du kommer ikke til glemme den med det frste.

Terningkast: 6

Skal du se Selma?

#film #filmanmeldelse #kino #filmtips #anbefaling