• 28.03.2015 kl.10:27 i Anmeldelser
  • 6 kommentarer

For en måned siden skrev jeg et innlegg om filmen Kingsman: The Secret Service, og hvor mye jeg gledet meg til å se den. Det innlegget kan du lese HER. Nå har jeg endelig sett den, og her er min dom:

Kingsman: The Secret Service (2014)

Regi: Matthew Vaughn

Med: Colin Firth, Samuel L. Jackson, Taron Egerton, Michael Caine

KINOAKTUELL

Kingsman: The Secret Service er en morsom, leken og utrolig underholdende satire til gamle spionfilmer, og den er full av referanser til slike filmer. Er du glad i James Bond vil du mest sannsynlig like denne filmen veldig godt.

Filmen er regissert av Matthew Vaughn, mannen bak Kick Ass, og dette bærer filmen preg av. I likhet med Kick Ass, har Kingsman en gladvoldelig instilling, og er proppfull med vold. På noen punkter kan det faktisk føler litt vel ekstremt, men det funker veldig bra. For de aller fleste i hvert fall. Når jeg så denne filmen på kino var det en kvinne som ikke helt visste hvordan hun skulle reagere på en over gjennomsnittelig ekstrem scene som foregår i en kirke, så hun fikk ukontrollerbar latterkrampe i en fullstappet kinosal, mens alle andre satt og var stille. Stakkar kvinne, hun har nok ikke sett Kick Ass, og hadde nok bare gledet seg til å se en koselig film med Colin Firth. Om du likte Kick Ass og sjokkhumoren som følgte med alt volden, kommer du garantert til å like Kingsman. Jeg syns faktisk filmen til tider hadde et lite Tarantino-preg på hvordan den valgte å portrettere vold, og ettersom jeg elsker Tarantino's filmer, var det veldig kult.

Colin Firth beholder mye av elegansen og manerene han er så kjent for fra blant annet The King's Speech og Pride and Prejudice (serien), men i denne filmen er han også en tøff spion med mange skjulte talenter; en skikkelig britisk actionhelt med andre ord. Og denne rollen passer han veldig godt. Taron Egerton er flink i rollen som Eggsy, den unge men lovende Kingsman-kandidaten. Han blir dessverre overskygget av de andre, mer kjente skuespillerne, og forsvinner litt. Men han er en lovende skuespiller, og jeg tror vi kan regne med å se mer av han etterhvert. Samuel L. Jackson spiller rollen som skurken i denne filmen, og han er kanskje ikke den mest interessante eller beste skurken, men det funker godt til denne filmen.

Actionscenene i Kingsman er fantastisk bra filmet og klippet. Det er en fryd å se en actionfilm der man faktisk klarer å se hva som skjer i de mest actionspekkede scenene. Mange actionfilmer mangler dessverre dette i dag, og klare, oversiktelige bilder blir byttet ut med shaky cam, alt for rask klipping og dårlige stunts. I Kingsman er actionscenene oversiktelige, veldig bra utført, og de er spennende.

Jeg likte Kingsman: The Secret Service veldig godt, og er veldig glad for at jeg valgte å se denne filmen på kino. Selv om filmen hadde premiere for en stund siden går den fremdeles på kino, og jeg anbefaler alle å dra og se Kingsman på kino i påsken.

Terningkast: 5

Har du sett Kingsman: The Secret Service?

Har du lyst å gå på kino i påsken, men vet ikke helt hva du skal se? Jeg anbefaler Kingsman, men sjekk også gjerne ut mine anmeldelser av to andre filmer, som begge hadde premiere denne helgen: