• 28.03.2015 kl.10:27 i Anmeldelser
  • 6 kommentarer

For en mned siden skrev jeg et innlegg om filmen Kingsman: The Secret Service, og hvor mye jeg gledet meg til se den. Det innlegget kan du lese HER. N har jeg endelig sett den, og her er min dom:

Kingsman: The Secret Service (2014)

Regi: Matthew Vaughn

Med: Colin Firth, Samuel L. Jackson, Taron Egerton, Michael Caine

KINOAKTUELL

Kingsman: The Secret Service er en morsom, leken og utrolig underholdende satire til gamle spionfilmer, og den er full av referanser til slike filmer. Er du glad i James Bond vil du mest sannsynlig like denne filmen veldig godt.

Filmen er regissert av Matthew Vaughn, mannen bak Kick Ass, og dette brer filmen preg av. I likhet med Kick Ass, har Kingsman en gladvoldelig instilling, og er proppfull med vold. P noen punkter kan det faktisk fler litt vel ekstremt, men det funker veldig bra. For de aller fleste i hvert fall. Nr jeg s denne filmen p kino var det en kvinne som ikke helt visste hvordan hun skulle reagere p en over gjennomsnittelig ekstrem scene som foregr i en kirke, s hun fikk ukontrollerbar latterkrampe i en fullstappet kinosal, mens alle andre satt og var stille. Stakkar kvinne, hun har nok ikke sett Kick Ass, og hadde nok bare gledet seg til se en koselig film med Colin Firth. Om du likte Kick Ass og sjokkhumoren som flgte med alt volden, kommer du garantert til like Kingsman. Jeg syns faktisk filmen til tider hadde et lite Tarantino-preg p hvordan den valgte portrettere vold, og ettersom jeg elsker Tarantino's filmer, var det veldig kult.

Colin Firth beholder mye av elegansen og manerene han er s kjent for fra blant annet The King's Speech og Pride and Prejudice (serien), men i denne filmen er han ogs en tff spion med mange skjulte talenter; en skikkelig britisk actionhelt med andre ord. Og denne rollen passer han veldig godt. Taron Egerton er flink i rollen som Eggsy, den unge men lovende Kingsman-kandidaten. Han blir dessverre overskygget av de andre, mer kjente skuespillerne, og forsvinner litt. Men han er en lovende skuespiller, og jeg tror vi kan regne med se mer av han etterhvert. Samuel L. Jackson spiller rollen som skurken i denne filmen, og han er kanskje ikke den mest interessante eller beste skurken, men det funker godt til denne filmen.

Actionscenene i Kingsman er fantastisk bra filmet og klippet. Det er en fryd se en actionfilm der man faktisk klarer se hva som skjer i de mest actionspekkede scenene. Mange actionfilmer mangler dessverre dette i dag, og klare, oversiktelige bilder blir byttet ut med shaky cam, alt for rask klipping og drlige stunts. I Kingsman er actionscenene oversiktelige, veldig bra utfrt, og de er spennende.

Jeg likte Kingsman: The Secret Service veldig godt, og er veldig glad for at jeg valgte se denne filmen p kino. Selv om filmen hadde premiere for en stund siden gr den fremdeles p kino, og jeg anbefaler alle dra og se Kingsman p kino i psken.

Terningkast: 5

Har du sett Kingsman: The Secret Service?

Har du lyst g p kino i psken, men vet ikke helt hva du skal se? Jeg anbefaler Kingsman, men sjekk ogs gjerne ut mine anmeldelser av to andre filmer, som begge hadde premiere denne helgen: