Filmanmeldelse: Fifty Shades of Grey

• 29.03.2015 kl.16:29 i Anmeldelser
  • 11 kommentarer

Fifty Shades of Grey (2015)

Regi: Sam Taylor-Johnson

Med: Dakota Johnson, Jamie Dornan, Jennifer Ehle

Fifty Shades of Grey, filmen som fikk landets kvinner til å strømme til kinoene, og tømme Kondomeriets hyller for kinky sexleketøy. Mine forventninger til filmen var mildt sagt lave. Jeg har lest første boka i serien av E.L James, som filmen er basert på, og jeg var ikke fornøydd. Alle her vet hvor lite glad jeg er i Twilight, og disse bøkene var faktisk Twilight fanfiction, så det sier vel litt. Fanfiction basert på et av tidenes verste par, Bella og Edward, men denne gangen er den intense stirringen byttet ut med BDSM og helikopterturer. Dere kan vel allerede forestille dere i hvilken retning denne anmeldelsen er på vei, så om dere faktisk likte Fifty Shades of Grey; fortsett på ditt eget ansvar.

Jeg er en feminist. Jeg strever for likestilling blant kvinner og menn, og denne filmen er med på å rive opp absolutt alt jeg står for. Ana, spilt av Dakota Johnson, blir fremstått som en utrolig svak karakter. Hun gjør hva som helst for mannen hun er forelsket i. Først i slutten av filmen begynner hun å forstå alvoret i situasjonen og tar litt ansvar. Mr. Grey, spilt av Jamie Dornan, er en utrolig kontrollerende og sjalu type, som må ha kontroll på Ana til enhver tid. Hun drar for å besøke moren sin, og han kommer etter. For det er jo helt normal oppførsel av en mann hun nettopp har blitt kjent med?? Hun får ikke snakke med andre menn uten at han spør henne ut om hvem de er og hvordan hun kjenner dem. Forholdet deres er giftig, og jeg blir sjokkert over at disse bøkene har blitt så populære. Klart at filmens og bøkenes tema er interessant, og garantert pirrende for mange, men hvorfor må det fremmes med et så skadelig og farlig forhold mellom en maktsyk mann og en svak kvinne? Men han er rik, så det er visst greit da.

Mitt største problem med denne filmen er at den rett og slett er kjedelig. Karakterene er kjedelige, handlingen er kjedelige, sexscenene er kjedelig. Det er lite som er pirrende med denne filmen. Det finnes ikke intensitet, og det hele er uromantisk og udramatisk. Nå, over til dialogen. Dialogen i denne filmen er helt ubrukelig. Bare hør på dette:

"What would you recommend?"

"For a do-it-yourselfer? Ehhm. Maybe coveralls. So you protect you clothes."

"I could just take all my clothes off."

"Ok, no clothes, I mean no coveralls."

Denne dialogen foregår i en butikk der Anna jobber, 15 minutter inn i filmen, når Ana og Mr. Grey treffer hverandre for andre gang. Filmen fortsetter i 1 time og 45 minutter etter dette, og dialogen blir ikke akkuratt bedre.

Den ene personenen som skal få skryt for denne filmen er regissør Sam Taylor-Johnson. Taylor-Johnson har lagt bort det aller verste fra første boka i serien, og prøvd så godt hun kunne å lage en brukbar film ut av det svake utgangspunktet hun fikk. Ingen kan lage en god film ut av en elendig bok, slik er det bare. Men hun prøvde i hvert fall, noe mange andre mest sannsynlig ikke hadde giddet. Nå har heldigvis Sam Taylor-Johnson trukket seg fra filmserien, og vil ikke regissere de to neste filmene. Det er i min mening et veldig smart valg, Taylor-Johnson har stått bak filmen Nowhere Boy, og har et stort talent hun heller burde bruke på andre prosjekter. Dakota Johnson er helt ok i rollen som Anastasia Steel, den uskyldige litteraturstudenten, men dessverre er kjemien mellom henne og Jamie Dornan så dårlig at det nytter lite. Jamie Dornan er fra Irland, og hans forsøk på å snakke amerikansk i denne filmen er til tider til å le av. Han klarer ikke helt å overbevise meg som Christian Grey, selv om han prøver så godt han kan.

Musikken i denne filmen er faktisk overraskende god, med artister som Beyonce, Sia, Ellie Goulding, og The Weeknd. Men man kan ikke like en film kun på grunn av musikken, dette er en mindre faktor som kan gjøre en god film enda bedre. Det er dessverre så mange andre negative og direkte frustrerende faktorer med denne filmen at musikken spiller lite rolle. Finn heller soundtracket på Spotify og hør på det der.

Filmen ER bedre enn boka, det skal være sagt. Men dette er ingen god film. Jeg begynte å le flere ganger i filmen, ikke fordi jeg syns noe var morsomt, men av hvor idiotisk jeg syns det hele var. Om du likte bøkene, kan du ignorere denne anmeldelsen, se Fifty Shades of Grey, og mest sannsynlig like den. Mange likte filmen, og de skal selvfølgelig få lov til det. Men jeg syns Fifty Shades of Grey var en dårlig og overraskende kjedelig film, som romantiserer et giftig kjærlighetsforhold, og jeg syns det er skremmende at unge jenter ned til 15 år kan se denne filmen på kino.

Terningkast: 2

Har du sett Fifty Shades of Grey? Hva syns DU om filmen?

#film #filmanmeldelse #kino #filmtips #søndag #fiftyshadesofgrey