Serieanmeldelse: Marvel's Daredevil

• 13.04.2015 kl.11:32 i Anmeldelser
  • 4 kommentarer

Marvel har kommet med mange bra filmer de siste årene, men Daredevil fra 2003 var ikke en av de. Så når jeg hørte at Netflix skulle produsere en ny serie om den blinde superhelten ble jeg veldig spent. Filmpolitiet anmeldte seriens første fem episoder, og gav den terningkast 6. Det trigget nysgjerrigheten min (mer), og jeg bestemte meg for å begynne og se den. Serieskaperen er Drew Goddard, som tidligere har regissert The Cabin In the Woods, og produsert flere episoder av LOST og Alias. Han har også skrevet manuset til blant annet World War Z, The Cabin in the Woods, Buffy, Angel, og Cloverfield, så jeg forventet naturlig nok en god og stødig serie med spennende karakterer og et godt manus. Og jeg ble ikke skuffet.

Charlie Cox spiller rollen som Daredevil/Matt Murdock, en superhelt som bekjemper kriminalitet i New York's bydel Hell's Kitchen på kveldene, og som driver et nyoppstartet advokatfirma med kompisen sin på dagene. Daredevil er en interessant karakter, og det er gøy å se at han får den oppmerksomheten han fortjener gjennom en skikkelig kvalitetsserie med en flink Cox i hovedrollen, etter Ben Afflecks' dårlige tolkning av superhelten i 2003. Daredevil/Murdock er en normal mann, han er ikke rik, og han har ingen magiske krefter, og har blir skadet slik som alle vanlige mennesker. Han mistet synet når han var en gutt, og hans andre sanser ble samtidig forsterket. Han er utrolig rask, sterk, og smart, og han er en veldig likbar karakter. Jeg har sett et par filmer med Charlie Cox før, men han har aldri imponert meg på samme måte som han gjør i Marvel's Daredevil. Fun Fact; når Charlie Cox gikk på audition for serien, visste han ikke at karakteren skulle være blind. Men han tok det på sparket, og fikk rollen.

Marvel's Daredevil er en serie som har det meste. Den er full av action, humor, tristhet, og dysterhet. Actionscenene er fantastisk bra filmet og klippet, og seriens stemning er mørk og dyster, slik jeg liker det. Det er naturlig nok mye vold i serien, men volden er ikke den typen glad-volden som preger mange av Marvel's filmer. Den er brutal og virkelig, og dette gir serien et ekte og røft preg, som er en av dens største styrker. Hovedkarakteren er som sagt en veldig interessant og spennende karakter, på likhet med de andre karakterene i serien. Etter et par episoder blir man bedre kjent med seriens skurk (den største og viktigste av seriens mange skurke-karakterer), og hans karakter er også veldig interessant, og godt spilt av Vincent D'Onofrio. Deborah Ann Woll, kjent fra True Blood, gjør en veldig god jobb i serien. Hun spiller rollen som sekretæren i Murdock og Foggy's (spilt av Elden Henson) advokatfirma. Marvel's Daredevil har et ganske stort rollegalleri, men serien tar seg god tid til å la oss bli kjent med alle de viktige karakterene, og det føles ikke overveldende, slik det ofte gjør i serier med mange karakterer.

Netflix har gang på gang vist at de kan lage gode serier, og Marvel's Daredevil er ikke et unntak. En av strømmetjenestens beste serier, og garantert en av de beste superheltseriene i dag. Har du sett Daredevil fra 2003, og følte at den kunne vært mye bedre? Se Marvel's Daredevil, en skikkelig god kvalitetsserie om en veldig kul Marvel-superhelt. Om Netflix fortsetter å gi ut serier i denne kvaliteten, er det ingen tvil om hvilken strømmetjeneste folk burde velge å bruke penger på. Hurra for Netflix, for Marvel, og for Daredevil!

Terningkast: 5

Anmeldelsen er basert på episode 1-5.

Sesong 1 (13 episoder) er tilgjengelig på Netflix