Filmanmeldelse: Avengers: Age of Ultron

• 25.05.2015 kl.17:21 i Anmeldelser
  • 9 kommentarer

Avengers: Age of Ultron

Regi: Joss Whedon

Med: Robert Downey Jr., Chris Evans, Chris Hemsworth, Scarlett Johansson, Mark Ruffalo, Jeremy Renner, James Spader

Kinoaktuell nå

Jeg er veldig glad i Marvel-filmer, og The Avengers fra 2012 er min klare favoritt. Så mine forventninger til oppfølgeren Avengers: Age of Ultron var mildt sagt høye. Og jeg må innrømme allerede nå; jeg ble litt skuffet.

Allerede i første scenen blir vi kastet inn i en vill actionsekvens i en skog i øst-europa, og dette legger grunnlaget for resten av filmen. I 141 minutter er det non-stop action, med unntak av et par scener der stemningen blir mer avslappet. Og disse roligere scenen er helt nødvendige, uten dem hadde jeg uten tvil blitt sliten og lei. Det kan faktisk bli for mye av det gode.

Avengers: Age of Ultron har mange karakterer i handlingen, og balansen mellom disse er overraskende god. Vi får et godt innblikk i alle karakterene, og jeg får ikke inntrykk av at noen karakterer får mye mer fokus enn andre. Som i The Avengers er det også en god del humor i denne filmen, og det passer meg veldig godt. Med alle actionscenene er det herlig med litt humoristiske avbrekk av og til.

De nye karakterene var interessante, ble bra spilt, og hadde en god bakgrunnshistorie. Filmens skurk, Ultron, er så godt som perfekt. James Spader gjør en flott jobb med karakterens stemme, og karakterens digitale effekter er imponerende. Denne karakteren likte jeg! The Vision er også interessant, og jeg gleder meg til å se mer av denne karakteren fremover. Maximoff-tvillingene likte jeg veldig godt, og da spesielt Wanda Maximoff/Scarlett Witch (Elizabeth Olson).

Jeg ønsket så gjerne at dette skulle være en fantastisk god film, og selv om jeg ble underholdt og hadde det gøy, var det litt skuffende. Avengers: Age of Ultron var en herlig film på mange måter, og Mavel-fangirl'en i meg storkoste seg. Jeg syns absolutt ikke at dette var en dårlig film, tvert i mot. Men den første filmen var bedre på mange måter. Avengers: Age of Ultron har flere karakterer og detaljer enn første filmen, men for lite tid til å forklare og gå nærmere inn på alt. I stedet måtte de velge ut et par karakterer og detaljer ved filmen som ble nøyere forklart.

I denne filmen fikk jeg blant annet vite mer om mange av karakterene som tidligere har vært ganske nøytrale, og det var positivt. Jeg fikk for eksempel et helt nytt syn på Hawkeye, en karakter jeg før har sett på som ganske kjedelig og unødvendig, men som nå fikk mer dybde og mening i filmen, og plutselig ble mye mer likbar. Også forholdet mellom Hulk og Black Widow blir videre utforsket i filmen. Men det var for mange karakterer og for lite tid. Det ble rett og slett litt rotete og voldsomt i lengden.

Men jeg forstår hvorfor det er blitt slik, og jeg kan se nødvendigheten i det. Marvel sitt filmunivers har nå blitt så stort og sammensveiset at filmer som Avengers: Age of Ultron, som inneholder alle disse karakterene med sine egne filmer, må brukes til å bygge videre på disse karakterenes individuelle historier. Thor hadde blant annet en egen liten historie gående i løpet filmen, og selv om dette var nødvendig for å legge grunnlaget for den kommende Thor: Ragnarok som kommer i 2017, ble det er unødvendig distraksjon i denne filmen.

Det er ikke vanskelig å forstå at Joss Whedon sin uklippete ferdigversjon av filmen var over tre timer lang. Jeg hadde ikke hatt noe i mot at filmen hadde vart i tre timer i stedet for to og en halv, det hadde nok gitt filmen et bedre helhetsinntrykk.

Avengers: Age of Ultron er en skikkelig popcornfilm, og nytes best i en kinosal med gode seter, en stor skjerm, og et godt lydsystem. Jeg så filmen i 2D.

For Marvel-fans som meg er Avengers: Age of Ultron en flott film, der alle de godt utførte actionscenene og de karismatiske karaktene er til glede. Men for de som er ukjente med Marvel-universet, eller de som rett og slett ikke er så glad i sliker filmer vil nok Avengers: Age of Ultron bli "for mye på en gang".

Terningkast 4 (sterk)

Har du sett Avengers: Age of Ultron? Hva syns du om filmen?

Les mitt innlegg Topp 10: Superheltfilmer HER.

Jeg er nå frilansskribent for VIDEOMAGASINET og KINOMAGASINET, og skriver regelmessig artikler der. Følg bloggens facebookside, der jeg deler sakene jeg skriver for VIDEOMAGASINET og KINOMAGASINET. Filmbuff sin facebookside kan du finne HER.

#film #kino #avengers #marvel #filmtips #anbefaling #tips