Filmanmeldelse: Tomorrowland

• 27.05.2015 kl.15:23 i Anmeldelser
  • Én kommentar

Tomorrowland (2015)

Regi: Brad Bird

Med: George Clooney, Britt Robertson, Hugh Laurie

Kinoaktuell nå

Tomorrowland er en av de filmene jeg har gledet meg mest til å se i år, og nå fikk jeg endelig sjansen. Regissøren Brad Bird har stått bak filmer som The Iron Giant, The Incredibles, og Rattatouille, tre animasjonsfilmer jeg er veldig glad i. Han har også regissert Mission Impossible: Ghost Protocol. Filmens manusforfatter er Damon Lindelof, som tidligere har skrevet manus til blant annet Prometheus, Star Trek Into Darkness, og LOST.

Det har vært mye mysterium rundt denne filmen. Trailerne og filmskaperne har røpt lite om handlingen, og jeg visste derfor veldig lite om hva jeg kunne forvente når jeg satte med ned i kinosalen. På grunn av den veldig gode teaser traileren var forventningene mine ganske høye, og jeg ble dessverre litt skuffet. Tomorrowland er en familiefilm, men dette er også filmens største svakhet. Filmen har 11 års aldersgrense, men i motsetning til Avengers: Age of Ultron, som også hadde denne aldersgrensen, er ikke actionscenene like intense og spennende i Tomorrowland. Actionsekvensene er mindre skumle for de unge tilskuerne, men dette ødelegger også mye for de av oss som er eldre enn 11 år. Det blir brukt mye humor for å gjøre det hele mer familievennlig, men dette fungerer dessverre ikke alltid like bra i praksis, og har en tendens til å gi et preg av tvunget humor og dårlig utførelse. Men dette gjelder ikke for hele filmen, og noen genuint morsomme øyeblikk finnes det heldigvis.

Filmen starter veldig bra, og jeg er interessert og engasjert i handlingen og karakterene. Men etterhvert mister jeg litt interesse, og selv om det tar seg opp mot slutten av filmen, får jeg aldri tilbake den gode gamle Disney-følelsen av at "alt er mulig", som filmens første del var så preget av.

Filmens skuespillerprestasjoner er stødige. Spesielt de unge skuespillerene gjør en god jobb. Raffey Cassidy imponerer i rollen som den menneskelige roboten Athena, og jeg gleder meg til å se mer av henne fremover. Også Thomas Robertson, i rollen som unge Frank, gjør en flott jobb. Scenene med han er filmens beste, når bakgrunnen til filmens blir forklart. I disse scenene får man den ekte Disney-følelsen om at "alt er mulig så lenge man har en god dose fantasi". Britt Robertson (som også er kinoaktuell med The Longest Ride) gjør en god jobb i hovedrollen, selv om hun blir litt overskygget av de yngre skuespillerne. George Clooney er helt grei i rollen som den bitre Frank, han verken imponerer eller skuffer. Hugh Laurie spiller filmens skurk, og selv om hans rolle ikke er særlig fryktinngytende eller skummel, gjør han en god jobb. Hans karakter er i større grad rettet mot det voksne publikum, og dette liker jeg. Men jeg ville gjerne sett mer av han.

Filmen er underholdene, til tider morsom, og preget av gode skuespillerprestasjoner og flotte visuelle effekter. Tomorrowland er en perfekt film å se sammen med familien, og både barn og voksne kan ha glede av denne filmen.

Terningkast 4

Har du sett Tomorrowland? Hva syns du om filmen?

Relaterte blogginnlegg: