Filmanmeldelse: Tomorrowland

• 27.05.2015 kl.15:23 i Anmeldelser
  • n kommentar

Tomorrowland (2015)

Regi: Brad Bird

Med: George Clooney, Britt Robertson, Hugh Laurie

Kinoaktuell n

Tomorrowland er en av de filmene jeg har gledet meg mest til se i r, og n fikk jeg endelig sjansen. Regissren Brad Bird har sttt bak filmer som The Iron Giant, The Incredibles, og Rattatouille, tre animasjonsfilmer jeg er veldig glad i. Han har ogs regissert Mission Impossible: Ghost Protocol. Filmens manusforfatter er Damon Lindelof, som tidligere har skrevet manus til blant annet Prometheus, Star Trek Into Darkness, og LOST.

Det har vrt mye mysterium rundt denne filmen. Trailerne og filmskaperne har rpt lite om handlingen, og jeg visste derfor veldig lite om hva jeg kunne forvente nr jeg satte med ned i kinosalen. P grunn av den veldig gode teaser traileren var forventningene mine ganske hye, og jeg ble dessverre litt skuffet. Tomorrowland er en familiefilm, men dette er ogs filmens strste svakhet. Filmen har 11 rs aldersgrense, men i motsetning til Avengers: Age of Ultron, som ogs hadde denne aldersgrensen, er ikke actionscenene like intense og spennende i Tomorrowland. Actionsekvensene er mindre skumle for de unge tilskuerne, men dette delegger ogs mye for de av oss som er eldre enn 11 r. Det blir brukt mye humor for gjre det hele mer familievennlig, men dette fungerer dessverre ikke alltid like bra i praksis, og har en tendens til gi et preg av tvunget humor og drlig utfrelse. Men dette gjelder ikke for hele filmen, og noen genuint morsomme yeblikk finnes det heldigvis.

Filmen starter veldig bra, og jeg er interessert og engasjert i handlingen og karakterene. Men etterhvert mister jeg litt interesse, og selv om det tar seg opp mot slutten av filmen, fr jeg aldri tilbake den gode gamle Disney-flelsen av at "alt er mulig", som filmens frste del var s preget av.

Filmens skuespillerprestasjoner er stdige. Spesielt de unge skuespillerene gjr en god jobb. Raffey Cassidy imponerer i rollen som den menneskelige roboten Athena, og jeg gleder meg til se mer av henne fremover. Ogs Thomas Robertson, i rollen som unge Frank, gjr en flott jobb. Scenene med han er filmens beste, nr bakgrunnen til filmens blir forklart. I disse scenene fr man den ekte Disney-flelsen om at "alt er mulig s lenge man har en god dose fantasi". Britt Robertson (som ogs er kinoaktuell med The Longest Ride) gjr en god jobb i hovedrollen, selv om hun blir litt overskygget av de yngre skuespillerne. George Clooney er helt grei i rollen som den bitre Frank, han verken imponerer eller skuffer. Hugh Laurie spiller filmens skurk, og selv om hans rolle ikke er srlig fryktinngytende eller skummel, gjr han en god jobb. Hans karakter er i strre grad rettet mot det voksne publikum, og dette liker jeg. Men jeg ville gjerne sett mer av han.

Filmen er underholdene, til tider morsom, og preget av gode skuespillerprestasjoner og flotte visuelle effekter. Tomorrowland er en perfekt film se sammen med familien, og bde barn og voksne kan ha glede av denne filmen.

Terningkast 4

Har du sett Tomorrowland? Hva syns du om filmen?

Relaterte blogginnlegg: