Filmanmeldelse: Jurassic World

• 17.06.2015 kl.14:42 i Anmeldelser
  • 8 kommentarer

Jurassic World (2015)

Regi: Colin Trevorrow

Med: Chris Pratt, Bryce Dallas Howard, Ty Simpkins, Judy Greer, Jake Johnson, BD Wong

Kinoaktuell nå

Jurassic Park fra 1993 er en av mine favorittfilmer, og i mange år har jeg håpet og ventet på en skikkelig god oppfølger. The Lost World: Jurassic Park (1997), og Jurassic Park III (2001) var dessverre store skuffelser begge to, og de kunne ikke måle seg opp mot den fantastisk underholdende og gode Jurassic Park. Men nå har det endelig kommet en skikkelig god oppfølger. Jurassic World er garantert den beste av de tre oppfølgerne.

Der de to andre oppfølgerne var preget av irriterene og dumme karakterer, er Jurassic World preget av interessante, morsomme, og intelligente karakterer. I Jurassic World blir vi introdusert til helt nye karakterer, og de ikoniske skuespillerne Jeff Goldblum, Laura Dern og Sam Neill er derfor dessverre ikke å se i denne filmen. Men vi får et gledelig gjensyn med Dr. Henry Wu (BD Wong), som var med i Jurassic Park. Chris Pratt (Guardians of the Galaxy, Parks and Recreation) er perfekt i rollen som den tøffe, avslappede, og veldig likbare Owen Grady, en parkansatt som har ansvaret for Raptorene. Pratt's utstråling og karisma bidrar til å gjøre Owen til en veldig likbar og kul karakter, som er viktig å ha i en slik type film. Bryce Dallas Howard (The Help, The Village) spiller rollen som parkdirektøren Claire Dearing, og hun gjør også en veldig god jobb i denne filmen.

Filmen er regissert av den relativt ukjente Colin Trevorrow (Safety Guaranteed). Men det er tydelig at Spielberg og resten av gjengen har funnet en regissør som virkelig elsker denne filmserien, og som har en lidenskap for film. Jurassic World er full av referanser fra de tidligere filmene, noe fansen kommer til å elske. Den gode, gamle kjenningsmusikken er selvfølgelig på plass, selv om den denne gangen blir komponert av Michael Giacchino (Up, Rattatouille) i stedet for John Williams.

Jurassic World er ikke en perfekt film. Jeg har et par problemer med manuset, og det er litt å pirke på når det gjelder regien og klippingen. Alle karakterene er ikke like interessante, og jeg skulle ønske at filmen fokuserte enda mer på Owen og Claire i stedet for Claire's nevøer. Fokuset på disse unge guttene og deres historie føles til tider litt unødvendig. Men dette er små detaljer, som spiller liten rolle i min generelle oppfatning av filmen. Jurassic World er en utrolig underholdene film, proppfull av action og spenning. Det er lenge siden jeg har kost meg så mye på kino.

Dette er en fantastisk eventyrfilm med mye action og kule dinosaurer, og filmen har aldri et kjedelig øyeblikk. Kom deg på kino å se Jurassic World, du vil ikke angre!

(Jeg så filmen i 2D)

Terningkast 5