Filmanmeldelse: Spy

• 24.06.2015 kl.13:47 i Anmeldelser
  • 8 kommentarer

Spy (2015)

Regi: Paul Feig

Med: Melissa McCarthy, Jude Law, Jason Statham, Rose Byrne

Kinoaktuell nå

Det er mange år siden Melissa McCarthy var skikkelig morsom i en komedie. Faktisk må jeg helt tilbake til Bridesmaids fra 2011, en film hun ble Academy Award- nominert for, for å komme på en film der jeg virkelig lo av denne dama. Ikke misforstå meg, McCarthy er morsom. Jeg elsket henne i Gilmore Girls og Bridesmaids. Men hun har tatt en del dårlige karrierevalg de siste årene, blant annet den katastrofalt dårlige Tammy, og Identity Thief. Det er derfor veldig gøy å endelig se henne i en skikkelig morsom og ganske god film igjen. Spy er regissert av Paul Feig, mannen bak Bridesmaids, og det er lett å se at han får det beste ut av McCarthy, noe andre regissører ikke har fått til de siste årene. Han gjør henne morsom ved bruk av dialog og kroppsspråk i stedet for slapstick-humoren de har brukt tidligere (se Tammy). Morsom dialog og god kjemi mellom skuespillerne skaper humor i en film, og dette oppnår Feig med Spy.

Er du glad i spionfilmer blandet med humor, er Spy filmen for deg! Spy er en spionfilmparodi, og det fungerer overraskende bra. Jeg ler og humrer meg gjennom store deler av filmen, og selv om det er et par dødpunkter i filmen, kjeder jeg meg ikke. Spy varer i akkuratt to timer, og filmen føles verken for lang eller for kort når rulleteksten dukker opp på skjermen.

Jason Statham imponerer i rollen som en parodi av en typisk actionfyr, hissig og utålmodig. Denne typiske "Statham rollen" passer overraskende godt inn i en komedie, og jeg vil gjerne se han i flere slike roller fremover.  Jude Law skuffer litt i rollen som en sjarmerende britiske spionen og gentleman. Rose Byrne gjør en flott jobb, og hennes rolle i Spy passet henne perfekt. Kjemien mellom McCarthy og Byrne er veldig god, og dette skaper flere genuint morsomme øyeblikk, som i en annen film med andre skuespillere kunne blitt en katastrofe.

Jeg gleder meg til å se Melissa McCarthy igjen i Paul Feig's neste film, Ghostbusters, en remake av 80-talls filmene, med kvinner i hovedrollene. Deres samarbeid i film har vært en suksess til nå, og jeg tviler ikke på at Ghostbusters kan bli like bra.

Spy er en morsom film, men den når dessverre ikke helt opp til et terningkast 5. Det er et par dødpunkter i filmen, og den første delen av filmen er dessverre mye svakere enn den siste delen, noe som trekker ned mitt helhetsinntrykk av filmen. Men når Spy først har kommet skikkelig i gang, tar det seg kraftig opp, og filmens siste 45 minutter er proppfull av humor og action.

Terningkast 4 (sterk)

Har du sett Spy? Hva syns du om filmen?

Relaterte innlegg: