Filmanmeldelse: Spy

• 24.06.2015 kl.13:47 i Anmeldelser
  • 8 kommentarer

Spy (2015)

Regi: Paul Feig

Med: Melissa McCarthy, Jude Law, Jason Statham, Rose Byrne

Kinoaktuell n

Det er mange r siden Melissa McCarthy var skikkelig morsom i en komedie. Faktisk m jeg helt tilbake til Bridesmaids fra 2011, en film hun ble Academy Award- nominert for, for komme p en film der jeg virkelig lo av denne dama. Ikke misforst meg, McCarthy er morsom. Jeg elsket henne i Gilmore Girls og Bridesmaids. Men hun har tatt en del drlige karrierevalg de siste rene, blant annet den katastrofalt drlige Tammy, og Identity Thief. Det er derfor veldig gy endelig se henne i en skikkelig morsom og ganske god film igjen. Spy er regissert av Paul Feig, mannen bak Bridesmaids, og det er lett se at han fr det beste ut av McCarthy, noe andre regissrer ikke har ftt til de siste rene. Han gjr henne morsom ved bruk av dialog og kroppssprk i stedet for slapstick-humoren de har brukt tidligere (se Tammy). Morsom dialog og god kjemi mellom skuespillerne skaper humor i en film, og dette oppnr Feig med Spy.

Er du glad i spionfilmer blandet med humor, er Spy filmen for deg! Spy er en spionfilmparodi, og det fungerer overraskende bra. Jeg ler og humrer meg gjennom store deler av filmen, og selv om det er et par ddpunkter i filmen, kjeder jeg meg ikke. Spy varer i akkuratt to timer, og filmen fles verken for lang eller for kort nr rulleteksten dukker opp p skjermen.

Jason Statham imponerer i rollen som en parodi av en typisk actionfyr, hissig og utlmodig. Denne typiske "Statham rollen" passer overraskende godt inn i en komedie, og jeg vil gjerne se han i flere slike roller fremover. Jude Law skuffer litt i rollen som en sjarmerende britiske spionen og gentleman. Rose Byrne gjr en flott jobb, og hennes rolle i Spy passet henne perfekt. Kjemien mellom McCarthy og Byrne er veldig god, og dette skaper flere genuint morsomme yeblikk, som i en annen film med andre skuespillere kunne blitt en katastrofe.

Jeg gleder meg til se Melissa McCarthy igjen i Paul Feig's neste film, Ghostbusters, en remake av 80-talls filmene, med kvinner i hovedrollene. Deres samarbeid i film har vrt en suksess til n, og jeg tviler ikke p at Ghostbusters kan bli like bra.

Spy er en morsom film, men den nr dessverre ikke helt opp til et terningkast 5. Det er et par ddpunkter i filmen, og den frste delen av filmen er dessverre mye svakere enn den siste delen, noe som trekker ned mitt helhetsinntrykk av filmen. Men nr Spy frst har kommet skikkelig i gang, tar det seg kraftig opp, og filmens siste 45 minutter er proppfull av humor og action.

Terningkast 4 (sterk)

Har du sett Spy? Hva syns du om filmen?

Relaterte innlegg: