Filmanmeldelse: The Gift

• 14.09.2015 kl.13:15 i Anmeldelser
  • 3 kommentarer

The Gift (2015)

Regi og manus: Joel Edgerton

Skuespillere: Jason Bateman, Rebecca Hall, Joel Edgerton

Norgespremiere: 11.09.2015

The Gift hadde kinopremiere på fredag som var, så jeg dro på kino for å se filmen. Dette er en film jeg har hørt mye bra om, og jeg gledet meg til å se den. Forventningene ble innfridde! The Gift er regissert og produsert av Joel Edgerton, og dette er hans første spillefilm. Og for en imponerende regidebut! Edgerton er best kjent for å være skuespiller, og har tidligere vært med i store filmer som The Great Gatsby, Exodus: Of Gods and Kings, og Warrior. Jeg er ikke i tvil om at han kommer til å nå langt som regissør, og The Gift er en veldig god start.

The Gift handler om et par, Simon og Robyn, som flytter til Los Angeles. Simon har fått en ny jobb, og Robyn sliter med depresjon etter et mislykket svangerskap. Deres forsøk i å "starte på nytt" blir forstyrret i det de møter Gordo, en tidligere klassekamerat av Simon. Gordo er hyggelig, men litt for hyggelig, om du vet hva jeg mener? Han dukker opp i tide og utide, ofte med gaver og brev i hånden. Hemmeligheter fra Gordo og Simons fortid dukker opp, og livet blir snudd på hodet for det tilsynelatende "perfekte" paret.

Jason Bateman spiller rollen som Simon, og dette er uten tvil hans beste skuespillerprestasjon til dags dato. Simon fremstår som en hyggelig familiemann, men Gordo trekker fram sider av han som vi ikke trodde fantes, og denne karakterens utvikling er utrolig spennende å følge med på. Rebecca Hall gjør en stødig jobb i rollen som Robyn, og hennes depressive og paranoide personlighet er med på å skape noen av de skumleste og mest intense øyeblikkene i filmen. Joel Edgerton gjør en strålende jobb i rollen som Gordo. Han er passe "creepy" uten å gjøre for mye ut av seg.

Filmens kamerarbeid og musikk er strålende utført, og bidrar til å bygge spenningen og skape en ubehagelig stemning gjennom hele filmen. Ubehagelig, det er nøkkelordet til denne filmen. Edgerton har klart å lage en veldig god thriller som både er ubehagelig og skremmende uten å være avhengig av å faktisk skremme publikum. De få grøssene som finnes i filmen er derfor ekstremt effektive, og jeg skvatt som bare det!

The Gift er en film jeg aldri hadde helt kontroll på når jeg så den. Den utvikler seg hele tiden, og når jeg begynner å tro at jeg har kontroll på hva som skjer, endrer alt seg. Vær forberedt på flere sjokkerende vendepunkter gjennom hele filmer, der alt topper seg med en utrolig utforutsigbar og sjokkerende avslutning.

Vær så snill å se The Gift på kino, dette er en film som fortjener din oppmerksomhet!

Terningkast: 5

Les min lengre og mer utfyllende anmeldelse av The Gift HER (KINOMAGASINET)