Oscar-nominasjonene 2016

  • 15.01.2016 kl.22:09 i Prisutdelinger
  • 8 kommentarer

Oscar-nominasjonene er endelig her! Her er mine tanker rundt de nominerte innen de største kategoriene;

Som vanlig har mange av de nominerte filmene ikke ankommet norske kinoer enda. Og to av filmene som er nominert til kategorien Beste film kommer ikke til å komme på kino før etter prisutdelingen den 28. februar. Dette gjelder Room og Spotlight. Resten av filmene har allerede vært på kino, eller har premieredato de neste ukene frem mot Oscar-utdelingen.



Ridley Scott har fremdeles ikke fått en Oscar, og er dessverre ikke nærmere statuetten i år. Han ble ikke nominert for Beste regi, selv om sci-fi-thrilleren The Martian mottok hele syv nominasjoner, blant annet for Beste film og Beste mannlige hovedrolle (Matt Damon).

Både Rooney Mara og Cate Blanchett ble nominerte for sin skuespillerinnsats i dramaet Carol, men filmen ble ikke nominert til Beste film, og regissør Todd Haynes fikk heller ingen nominasjon for Beste regi. Dette var en av de store forhåndsfavorittene, og det er derfor en ganske stor overraskelse at den ikke mottok flere store nominasjoner.

The Hateful Eight mottok et par nominasjoner, blant annet en velfortjent nominasjon innen kategorien Beste kvinnelige birolle (Jennifer Jason Leigh), men Quentin Tarantino mottok ingen nominasjoner, verken for Beste regi eller Beste originale manus. Jeg skulle gjerne sett at disse nominasjonene var til stede.

Dette er andre året på rad der alle skuespillerne innen Beste skuespiller-kategoriene er hvite kvinner og menn. Ingen minoriteter er representert, og dette hjelper absolutt ikke på Akademiets allerede dårlige omdømme når det gjelder diskriminering. Ikke bra!



Straight Outta Compton fikk en velfortjent nominasjon for Beste originale manus, men jeg skulle gjerne sett flere nominasjoner til denne filmen, spesielt en skuespiller-nominasjon til Jason Michell, som gjorde en strålende jobb i rollen som Eazy-E.

Mad Max: Fury Road er en film jeg fremdeles ikke har sett, men som jeg absolutt planlegger å få sett før Oscar-utdelingen. Filmen mottok hele ti nominasjoner, som er helt fantastisk for en så "utypisk" Oscar-film. Dette er en film jeg gleder meg til å se!

The Revenant stakk av med flest nominasjoner, hele 12 stk. Regissert av samme mann som stod bak fjorårets Oscar-favoritt Birdman, med Leonardo DiCaprio i hovedrollen. Jeg tror nok denne filmen drar hjem med mange Oscar-statuetter, og jeg håper virkelig at DiCaprio ENDELIG får sin velfortjente Oscar!

Aaron Sorkin vant en Golden Globe for manuset til filmen Steve Jobs, men var ikke engang blant de Oscar-nominerte for Beste adapterte manus. Merkelig, spør du meg.

Her er en full oversikt over alle de nominerte:
Best motion picture of the year:
"The Big Short"
"Bridge of Spies"
"Brooklyn"
"Mad Max: Fury Road"
"The Martian"
"The Revenant"
"Room"
"Spotlight"

Performance by an actor in a leading role:
Bryan Cranston in "Trumbo"
Matt Damon in "The Martian"
Leonardo DiCaprio in "The Revenant"
Michael Fassbender in "Steve Jobs"
Eddie Redmayne in "The Danish Girl"

Performance by an actress in a leading role:
Cate Blanchett in "Carol"
Brie Larson in "Room"
Jennifer Lawrence in "Joy"
Charlotte Rampling in "45 Years"
Saoirse Ronan in "Brooklyn"

Performance by an actor in a supporting role:
Christian Bale in "The Big Short"
Tom Hardy in "The Revenant"
Mark Ruffalo in "Spotlight"
Mark Rylance in "Bridge of Spies"
Sylvester Stallone in "Creed"

Performance by an actress in a supporting role:
Jennifer Jason Leigh in "The Hateful Eight"
Rooney Mara in "Carol"
Rachel McAdams in "Spotlight"
Alicia Vikander in "The Danish Girl"
Kate Winslet in "Steve Jobs"

Achievement in directing:
"The Big Short" Adam McKay
"Mad Max: Fury Road" George Miller
"The Revenant" Alejandro G. Iñárritu
"Room" Lenny Abrahamson
"Spotlight" Tom McCarthy

Adapted screenplay:
"The Big Short" Screenplay by Charles Randolph and Adam McKay
"Brooklyn" Screenplay by Nick Hornby
"Carol" Screenplay by Phyllis Nagy
"The Martian" Screenplay by Drew Goddard
"Room" Screenplay by Emma Donoghue

Original screenplay:
"Bridge of Spies" Written by Matt Charman and Ethan Coen & Joel Coen
"Ex Machina" Written by Alex Garland
"Inside Out" Screenplay by Pete Docter, Meg LeFauve, Josh Cooley; Original story by Pete Docter, Ronnie del Carmen
"Spotlight" Written by Josh Singer & Tom McCarthy
"Straight Outta Compton" Screenplay by Jonathan Herman and Andrea Berloff; Story by S. Leigh Savidge & Alan Wenkus and Andrea Berloff

Best animated feature film of the year:
"Anomalisa" Charlie Kaufman, Duke Johnson and Rosa Tran
"Boy and the World" Alê Abreu
"Inside Out" Pete Docter and Jonas Rivera
"Shaun the Sheep Movie" Mark Burton and Richard Starzak
"When Marnie Was There" Hiromasa Yonebayashi and Yoshiaki Nishimura

Best documentary feature:
"Amy" Asif Kapadia and James Gay-Rees
"Cartel Land" Matthew Heineman and Tom Yellin
"The Look of Silence" Joshua Oppenheimer and Signe Byrge Sørensen
"What Happened, Miss Simone?" Liz Garbus, Amy Hobby and Justin Wilkes
"Winter on Fire: Ukraine's Fight for Freedom" Evgeny Afineevsky and Den Tolmor

Best foreign language film of the year:
"Embrace of the Serpent" Colombia
"Mustang" France
"Son of Saul" Hungary
"Theeb" Jordan
"A War" Denmark

Achievement in cinematography:
"Carol" Ed Lachman
"The Hateful Eight" Robert Richardson
"Mad Max: Fury Road" John Seale
"The Revenant" Emmanuel Lubezki
"Sicario" Roger Deakins

Achievement in costume design:
"Carol" Sandy Powell
"Cinderella" Sandy Powell
"The Danish Girl" Paco Delgado
"Mad Max: Fury Road" Jenny Beavan
"The Revenant" Jacqueline West

Best documentary short subject:
"Body Team 12" David Darg and Bryn Mooser
"Chau, beyond the Lines" Courtney Marsh and Jerry Franck
"Claude Lanzmann: Spectres of the Shoa" Adam Benzine
"A Girl in the River: The Price of Forgiveness" Sharmeen Obaid-Chinoy
"Last Day of Freedom" Dee Hibbert-Jones and Nomi Talisman

Achievement in film editing:
"The Big Short" Hank Corwin
"Mad Max: Fury Road" Margaret Sixel
"The Revenant" Stephen Mirrione
"Spotlight" Tom McArdle
"Star Wars: The Force Awakens" Maryann Brandon and Mary Jo Markey

Achievement in makeup and hairstyling:
"Mad Max: Fury Road" Lesley Vanderwalt, Elka Wardega and Damian Martin
"The 100-Year-Old Man Who Climbed out the Window and Disappeared" Love Larson and Eva von Bahr
"The Revenant? Siân Grigg, Duncan Jarman and Robert Pandini

Achievement in music written for motion pictures (Original score):
"Bridge of Spies" Thomas Newman
"Carol" Carter Burwell
"The Hateful Eight" Ennio Morricone
"Sicario" Jóhann Jóhannsson
"Star Wars: The Force Awakens" John Williams

Achievement in music written for motion pictures (Original song):
"Earned It" from "Fifty Shades of Grey"
Music and Lyric by Abel Tesfaye, Ahmad Balshe, Jason Daheala Quenneville and Stephan Moccio
"Manta Ray" from "Racing Extinction"
Music by J. Ralph and Lyric by Antony Hegarty
"Simple Song #3" from "Youth"
Music and Lyric by David Lang
"Til It Happens To You" from "The Hunting Ground"
Music and Lyric by Diane Warren and Lady Gaga
"Writing's On The Wall" from "Spectre"
Music and Lyric by Jimmy Napes and Sam Smith

Achievement in production design:
"Bridge of Spies" Production Design: Adam Stockhausen; Set Decoration: Rena DeAngelo and Bernhard Henrich
"The Danish Girl" Production Design: Eve Stewart; Set Decoration: Michael Standish
"Mad Max: Fury Road" Production Design: Colin Gibson; Set Decoration: Lisa Thompson
"The Martian" Production Design: Arthur Max; Set Decoration: Celia Bobak
"The Revenant" Production Design: Jack Fisk; Set Decoration: Hamish Purdy

Best animated short film:
"Bear Story" Gabriel Osorio and Pato Escala
"Prologue" Richard Williams and Imogen Sutton
"Sanjay's Super Team" Sanjay Patel and Nicole Grindle
"We Can?t Live without Cosmos" Konstantin Bronzit
"World of Tomorrow" Don Hertzfeldt

Best live action short film:
"Ave Maria" Basil Khalil and Eric Dupont
"Day One" Henry Hughes
"Everything Will Be Okay (Alles Wird Gut)" Patrick Vollrath
"Shok" Jamie Donoughue
"Stutterer" Benjamin Cleary and Serena Armitage

Achievement in sound editing:
"Mad Max: Fury Road" Mark Mangini and David White
"The Martian" Oliver Tarney
"The Revenant" Martin Hernandez and Lon Bender
"Sicario" Alan Robert Murray
"Star Wars: The Force Awakens" Matthew Wood and David Acord

Achievement in sound mixing:
"Bridge of Spies" Andy Nelson, Gary Rydstrom and Drew Kunin
"Mad Max: Fury Road" Chris Jenkins, Gregg Rudloff and Ben Osmo
"The Martian" Paul Massey, Mark Taylor and Mac Ruth
"The Revenant" Jon Taylor, Frank A. Montaño, Randy Thom and Chris Duesterdiek
"Star Wars: The Force Awakens" Andy Nelson, Christopher Scarabosio and Stuart Wilson

Achievement in visual effects:
"Ex Machina" Andrew Whitehurst, Paul Norris, Mark Ardington and Sara Bennett
"Mad Max: Fury Road" Andrew Jackson, Tom Wood, Dan Oliver and Andy Williams
"The Martian" Richard Stammers, Anders Langlands, Chris Lawrence and Steven Warner
"The Revenant" Rich McBride, Matthew Shumway, Jason Smith and Cameron Waldbauer
"Star Wars: The Force Awakens" Roger Guyett, Patrick Tubach, Neal Scanlan and Chris Corbould

8 kommentarer

scorsese86

15.01.2016 kl.22:35

Jeg tolker det slik at du er enig med meg med at Ridley Scott og Quentin Tarantino var de som ble mest "snubbed" i år? Regi og manus, tenker jeg da selvsagt på. Og helt enig med Sorkin. Jeg tenkte han var en selvfølge, og han har jo også både vunnet og vært nominert før.

Jeg har allerede sett "Spotlight", og synes den var fantastisk. Jeg tror nok den norske premieredatoen blir pushet frem, siden den er blant favorittene.

Tenker du at det er diskriminering i Akademiet mot svarte skuespillere? Jeg tror det handler mer om mangelen på de store rollene. I år var det bare Idris Elba jeg tippet som afro-amerikansk nominert, (og det uten å ha sett filmen), så jeg føler vel selv at problemet ligger i Hollywood, og ikke hos Oscar. Elbas film var jo også bare sluppet via Netflix, og Netflix har vel vært et ukjent fenomen for Oscar enda. Og tross alt så leder en mexicansk regissør for tredje år på rad med forhåndsfavoritten, i år i tillegg med den samme som i fjor.

Mia

15.01.2016 kl.22:53

Setter ikke noen spesielle forhåpninger siden jeg knapt har sett noen av de nominerte filmene, men jeg holder en liten knapp på at Leo skal endelig vinne en Oscar. Selv om jeg har store forventinger til Eddie i The Danish Girl!

Stina Ueland

15.01.2016 kl.23:15

scorsese86: Enig med Scott og Tarantino ja :)

Men jeg er nok ikke helt enig med det du sier angående mangelen på store roller blant minoritetene i skuespillerkategoriene :) Om jeg skal komme på noen mannlige skuespillere nå i forbifarten, som jeg syns hadde fortjent en nominasjon, dukker blant annet Oscar Isaac (Ex Machina), Michael B. Jordan (Creed), Jason Michell (Straight Outta Compton), Idris Elba (Beast of No Nation), og Benicio Del Toro (Sicario) opp. Har også forstått det slik av Will Smith gjorde en strålende jobb i Concussion.

Creed ble regissert av en svart mann (som også skrev manuset) og hovedrollen ble spilt av en svart skuespillerer. Men den ene nominasjonen filmen fikk gikk til Sylvester Stallone. En film som forøvig har fått veldig mye skryt, med fokus på regi og hovedrolleprestasjonen. Det er jo verdt å stille spørsmål ved, i min mening.

Nå er dette også andre året på rad der ingen skuespillere av minoriteter har blitt nominert, og det er også grunnen til at jeg nevner det, for det plaget meg i fjor også. Men i fjor var det i mine øyne enda verre, for da ble David Oyelowo (skuespiller) og Ava Duvernay (regissør) totalt oversett for deres innsats med Selma, der de gjorde en fantastisk jobb begge to.

At Alejandro González Iñárritu ble nominert igjen var veldig hyggelig, og helt forventet. Jeg savner først og fremst Scott og Tarantino i denne kategorien, og kommer egentlig ikke på så mange andre jeg ville sett der. Men jeg er fremdeles sint for at DuVernay ble oversett i fjor, og mener absolutt at Akademiet har mye å lære enda ;)

Stina Ueland

15.01.2016 kl.23:19

Mia: Er redd for at Eddie Redmayne kan kommer til å kapre statuetten fra Leo (han er nok den eneste ekte trusselen i hvert fall), men jeg tror og håper at Leo endelig kan gå hjem med den etterlengtede Oscaren sin. Og jeg tror også den hjelper at han denne gangen er nominert for en rolle i en film regissert av Oscar-yndlingen Alejandro González Iñárritu :) Han har en tendens til å bringe frem til aller beste i en skuespille (bare se på Michael Keaton i Birdman), og Akademiet har vist en stor interesse for hans filmer og skuespillerne som er involverte :)

Lars JG

16.01.2016 kl.04:49

Kanskje det er så enkelt at akademiet syns de nominerte er bedre enn de du nevner? Det er vel mulig? Ihvertfall ikke helt umulig... Man skal vel heller ikke nominere noen kun for å ha et eller flere "minoritetsalibier"? :) Men kanskje burde Idris Elba vært med uansett, etter mye ros for sin rolle.

Ellers syns jeg ikke Tarantino er forbigått. The Hateful Eight er bra, men ikke så bra at han burde vært med, ihvertfall ikke for regi. Forøvrig enig i at Leo bør vinne.

Room og Spotlight kan forresten sees på kino i Tromsø neste uke på filmfestivalen, og Room er allerede plottet inn for min del ;) Holder ellers på med å få sett bunken av Oscar-nominerte filmer nå de kommende ukene :D

Stina Ueland

16.01.2016 kl.12:19

Lars JG: Jeg regner selvfølgelig med at Akademiet har nominert de dem selv syns fortjente en nominasjon. Men det er vel nettopp dette som er problemet. De har et veldig snevert syn på hvilke type filmer som fortjener de gjeveste nominasjonene, og disse filmene er som regel dramafilmer med en "all-white cast". At absolutt ingen av de nominerte innen alle skuespillerkategoriene, altså 20 mennesker, har minoritetsbakgrunn, syns jeg er skammelig.

De nominerte Selma (som i mine øyne var en av årets desidert beste filmer) til Beste film i fjor, men verken regissør eller skuespillerne var verdt en nominasjon. Det er veldig spesielt å nominere en film til Beste film-kategorien, for deretter og ignorere manuset, regi, og skuespillerne. Men vent, den ble nominert i en kategori til... Beste sang, en kategori som i år er fylt opp av relativt ukjente filmer/filmer som ikke er nominert til noe annet, og Fifty Shades of Grey. Er jeg fremdeles bitter ett år senere? Ja. absolutt.

Jeg syns at Akademiet har veldig mye å lære, og de har en enorm innflytelse, ikke bare blant filmindustrien, men blant oss, vanlige mennesker, som er interessert i film. Om de velger å åpne mer opp for minoriteter (ikke bare i skuespillerkategoriene, men i alle kategoriene), vil dette gradvis føre til en endring i filmbransjen, der det blir lettere for kvinner, svarte, og andre minoriteter å komme frem i lyset.

Virkelig? Skulle ønske jeg fremdeles bodde i Tromsø, så kunne jeg fått med meg disse jeg og! Jeg får vel vente litt tid jeg da :) Skal selv prøve å få sett alle de filmene jeg kan frem mot 28. februar. Greit å være forberedt! :D

scorsese86

16.01.2016 kl.13:16

"Concussion" har jeg sett, og jeg følte at Will Smith overspilte. Det ble rett og slett litt vel dramatisk.

"Selma" hadde jeg noen problemer med, i forhold til at den tok litt for mange friheter i forhold til selve historien, (George Wallace spesielt). Men at David Oyelowo burde ha blitt nominert er jeg derimot ikke uenig i.

Så "Selma" var din favoritt i fjor, og "Birdman" var min? Ja, da er vi uenig om det i alle fall ;)

Stina Ueland

16.01.2016 kl.13:24

scorsese86: Hehe min favoritt i fjor var nok Boyhood :) Men likte veldig godt Selma og. Birdman var ikke en favoritt nei, fikk aldri helt sansen for den :)

Skriv en ny kommentar

Stina Ueland

Stina Ueland

23, Trondheim

Studerer master i filmvitenskap på NTNU. Ser altfor mye film og serier. Filmanmelder og journalist for KINOMAGASINET. Kontakt:stinaueland@gmail.com

Kategorier

Arkiv

hits